Menu

Witamina C w pigułce

Kwiecień 5, 2019 - Suplementy

Askorbinian sodu, powszechniej znany jako witamina C jest nienasyconym związkiem chemicznym niezbędnym do prawidłowego działania organizmu. Dla nas jest związkiem egzogennym, więc musimy go dostarczać organizmowi wraz z pożywieniem.

Trochę chemii

Witamina C jest ketolaktonem strukturalnie podobnym do węglowodanów. Nie rozpuszcza się w wodzie. W warunkach standardowych jest białym, krystalicznym ciałem stałym o wzorze strukturalnym C6H8O6. Ma właściwości silnie redukujące.

Co jeść, by przyswoić witaminę C?

Jeżeli chodzi o owoce to najbardziej obfita w kwas askorbinowy jest aronia, która może zawierać ponad 500 mg witaminy na gram. Nieco mniejszą zawartość witaminy ma czarna pożeczka. 112 mg na gram mają truskawki. Mniej kolejno mają cytrusy oraz winogrona.

Z warzyw najbardziej bogata w witaminę jest świeża papryka, która ma o prawie połowę mniej kwasu askorbinowego niż aronia. Następnie najwięcej ma pietruszka, chrzan, kapusta kiszona oraz ziemniak.

Co nam ona daje?

Dzięki wyżej wspomnianej witaminie lepiej wchłaniamy żelazo. Bierze udział w syntezie adrenaliny, karnity i w rozkładzie tyrozyny. Jest antyoksydantem, zapobiega tworzeniu związków rakotwórczych. Do żywności jest dodawany jako przeciwutleniacz.

Co się stanie, gdy będzie jej za dużo lub za mało w naszym organizmie?

Jeżeli nasz organem przyjmie jej za wiele, to po prostu zostanie wydalona z moczem.

Natomiast jeżeli dojdzie do niedoboru tej witaminy możliwe jest pojawienie się szkorbutu, wysypki oraz owrzodzeń skóry. Bardzo często do niedoborów dochodziło na pirackich statkach.

Kto prócz człowieka nie syntezuje witaminy C?

Kilka słów na koniec

Reasumując przyswajanie z pokarmem witaminy C jest bardzo ważne, chyba że nie zawadza nam brak zębów oraz owrzodzenia. Jest to bardzo cenny związek chemiczny.